joi, noiembrie 15, 2007

Din Canadia - Nivelul de trai - Episodul 6

Ziua buna.

Acum am sa incerc sa redau cat pot eu de bine nivelul de trai si diferentele fata de romania.

Sa incepem cu distractia. Am fost la bowling, sala mare, 32 de linii, conditii ok, nu extraordinare, dar ok, undeva la nivelul pistelor din mall vitan, poate un pic mai bune. Pretul, aici intervine diferenta. Intrii si baiatul te intreaba cati sunteti, cati jucati si incearca sa afle cam cat de bine si de repede jucati... de ce.. simplu, pentru a putea sa iti recomnde modul de inchiriere al pistei. daca sunteti 2, sau 3 si jucati repede, iti sugereaza sa inchiriezi la ora, daca sunteti multi, mai bine inchiriezi la joc, pentru ca dureaza mult jocul. Pretul este de 3.75 jocul de fiecare sau 22 ora. Fata de noi, inseamna cam 8 lei jocul ( in mall la noi e 10 sau 11) sau aproape 50 lei ora, in texas era cam la fel, in IDM e in jur de 70 80, in weekend chiar 100 lei ora. Deci e mai ieftin la ei, si conditii sa zic cam la fel.
Biliardul este 10 dolari ora, adica cam 25 la noi, mai scumpicel ce-i drept, dar conditiile sunt impecabile. Mese foarte bune, tacuri foarte bune, admosfera extraordinara.. plasme peste tot, fel de fel de meciuri sporturi, etc.

Am facut mai sus comparatie cu romania, ceea ce nu e corect, tinand cont ca la noi un salariu de 700 800 dolari e considerat bun, poate foarte bun, la ei echivalentul este cam 3000 de dolari. Deci comparatia se face la nivel de trai, diferenta e majora. Deci avem noi preturi mai mari dar compensam prin faptul ca avem salarii mai mici :)))

Electoronicele fac diferenta. Am cautat ieri un PDA, am gasit la jumatate de pret fara de emag romania. Plus unele lucruri in plus la el, gen tastatura wireless. In rest, toate sunt mai ieftine. Aparatele foto cam cu 100 200 poate 300 lei mai ieftine, asta pretul normal, pentru ca daca sunt "On sale" atunci inebunesti, le scade pretu sensibil. Televizoare, ieftine, mai toate au aici HD, ca tot e nebunia asta cu HD-ul acum in lume.

Acum masini, ei bine aici inebunesti. Ford mondeo are rata undeva la 300 delari pe luna, pe 4 ani cu 1000 delari avans. Adica cam un cacat. La noi e cam 300 euro pe 5 ani cu 4000 avans ( si am zis euro, care e cam 1.5 faca de dolarul canadian). Nush exact cat e la noi, dar oricum mult mai scump. Fordu meu, e cam 200 rata pe luna ( mai mare ca a mea) pe 4 ani ( eu am pe 5) cu avans 1000 dolari ( eu am dat avans cam de 6 ori mai mult.. in canadieni). Deci , concluzie, masinile au preturi super mici, sunt de foarte buna calitate, au o groaza de chestii pe ele, multe toyota, hyunday, mazda, lexus, forduri, mai putine ( aici sunt considerate mai proaste), dodge sunt o groaza, chrysler, etc.
Benzina, aici alta sparla.. litru la ei e 1 dolar, adica 2.4 lei.. la noi e 3.4 sau 3.5 nush exact. Deci costurile unei masini in canada se reduc cu 40% fata de romania. Si nu uitati, au salarii mult mai mari. Ce e drept, am inteles ca e scumpa intretinerea.... dar sunt curios cat e un hotel in centru la noi.. pe noapte, apartament cu 2 camere.. in centru. Aici e 70 dolari pe zi ( cam 180)...cred ca mai scump ca la noi, dar nu bag mana in foc.

Mancarea... pai nu are sens sa mananci acasa... si cred ca putini fac asta. Cu 10 dolari mananci de te spargi la fast food. Cu 20 la restaurant, sa zic 25 daca te bagi la un desert plus bacis. La noi undeva la 15 dolari cam aceeasi masa. Dar mancarea nu se compara.

Una peste alta, au preturi mai mici, dar salarii mai mari. Deci e corect?

Un comentariu:

Ra'Zec spunea...

Incerca la Inter.... e foarte efetin :D

inca una si ma duc!